From the shores of Tripoli exhibits #1,2,3,4

Exhibition view of “From the Shores of Tripoli, to the Hills of Moctezuma”,    Ex.Elettrofonica Gallery, Rome.

CARTOLINA MOSTRA

#1 Mediterranean passport, USA
#2 book cover “Il prosciugamento del Mediterraneo”, Motta e Ciancimino, 1931
#3 original maps, “the Barbary Coast”
#4 portrait, Khayr Al-Din Barbarossa
#5 British Criminal Code excerpt – punishment for counterfeiting of Mediterranean Pass
# 5 and following, Pictures of Barbarians/Pirates

The project “From the Shores of Tripoli to the Hills of Moctezuma” takes its inspirationfrom the science-­fiction novel ‘Il prosciugamento del Mediterraneo’ written in 1932, inwhich the authors, Motta and Ciancimino, imagined the draining of the Mediterraneansea, whereas the lowering the sea level would have  brought the shores of Northern Africa and Sicily closer.

Such a fantastic vision portrayed by the two Italian writers in fact was at the center of a project, Atlantropia, presented a few years earlier by a German architect, Hermann Soergel, that imagined the possibility of gaining wide plains from the sea, with the purpose of creating a new common space between Europe and Africa and enabling the colonization of the latter.

This scenario, would have paradoxically made it possible for people to walk along theroutes that are nowadays followed by boat.

By means of a rich archival research work, A4C unveils the facets of History, bringing its paradoxes to the surface.

The display of copies of original documents brings an unexpected past to the audience’sattention: the existence of a Mediterranean passport, issued by the United States and the United Kingdom crown between the 17th and 19th centuries after negotiations with Muslim pirates, to protect their merchant vessels, goods and crews from their attacks.

Rethinking the idea of a Mediterranean Passport today to enable the free circulation of people is significant in a context of free circulation limited to goods. The artistic project, supported by political commitment, becomes a visual archive that offers opportunities to imagine and think about the creation and evolution of a sense of commonality in the Mediterranean region today.

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L’installazione vuole essere spunto di riflessione sul ruolo del Mediterraneo attraverso il recupero della memoria storica come chiave di lettura per il futuro.

Il progetto From the Shores of Tripoli to the Hills of Moctezuma nasce dalla suggestione del romanzo ‘Il prosciugamento del Mediterraneo’ del 1932, in cui gli autori Motta e Ciancimino prefiguravano un prosciugamento del bacino, con un abbassamento del livello del mare tale da consentire un avvicinamento tra le coste Siciliane e Nord Africane. La visione fantascientifica dei due scrittori italiani trovava però riscontro nella realtà in un progetto chiamato Atlantropia presentato qualche anno prima da Herman Sörgel, un architetto tedesco che illustrava la possibilità di realizzare grandi aree pianeggianti con l’obiettivo di creare una zona comune tra Europa e Africa. In questo scenario, la navigazione sarebbe stata sostituita dal trasporto via terra, per via delle ridotte distanze tra i continenti.

Attraverso una ricca ricerca d’archivio A4C sfila le trame del tessuto della Storia, facendone emergere i paradossi. Mettendo in mostra riproduzioni di documenti originali, affiora un passato inaspettato: la riscoperta di un Passaporto Mediterraneo, un documento navale, emesso dagli Stati Uniti e dalla corona d’Inghilterra, tra il XVII al IX secolo, per difendere le navi mercantili dagli attacchi dei pirati mussulmani della costa dei Barbari, coi quali si stabilivano delle negoziazioni atte a garantire il passaggio delle merci e l’incolumità degli equipaggi.In questi anni si fa sempre più urgente la necessità di ripensare all’idea di un Passaporto Mediterraneo per la libera circolazione delle persone.

Il progetto artistico, alimentato dall’impegno politico, diventa un serbatoio visivo da cui attingere come stimolo per confrontarsi e ragionare, una base per riflettere sulla costruzione e sull’evoluzione del sentimento di comunità nell’area del Mediterraneo oggi.

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